وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

نورو وب دیزاین: چگونه یک وب‎سایت مغزپسند برای کسب و کار خود ایجاد کنیم؟

نورومارکتینگ مبحثی علمی و هیجان‎انگیز در بازاریابی است که رویکرد آن مبتنی بر عملکرد و ساختار مغز است، و بارها از طریق یادداشت‌های همین سایت و محتوای تولید شده توسط انتشارات بازاریابی  به آن پرداخته شده است (جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد فیلم‎ها و مقالات نورومارکتینگ می‎توانید به نشانی اینترنتی marketingshop.ir مراجعه و یا با شماره تلفن 66431863-021  تماس بگیرید).

همان‎گونه که اطلاع داریم یک وب‎سایت کاربرپسند و حرفه‎ای بخش جدایی‎ناپذیر توسعه‎ی کسب و کارهای کنونی به شمار می‎رود. کلید دستیابی به یک وب‎سایت اثربخش و ترغیب کننده به موارد بسیاری باز می‎گردد. تولید محتوای اثربخش در وب‎سایت‎ها و نگارش موثر آن نیازمند آگاهی داشتن درخصوص عوامل انگیزشی انسان‎ها است، این کارکرد در بطن دانش نورو وب‌دیزاین   قرار دارد. تسلط به ویژگی‎ها و ساختارهای مشترک مغز انسان‎ و ناخودآگاه بشر موجب آن می‎شود که وب‎سایت‎ها علاوه بر کاربرپسند بودن، اصطلاحاً مغزپسند باشند به این معنا که وب‌سایتهای مغزپسند که با توجه به ساختار و عملکرد مغز انسان طراحی می‌شوند موجب انگیزش مغز کاربران می‌گردند. اما مغز پسندی به چه معنا است؟

همان‎گونه که می‎دانیم عمده‎ی تصمیم‎گیری‎های ما به طور غیرارادی، غریزی و ناخودآگاه آن‎هم توسط مغز بدوی (مغز قدیم یا خزنده) صورت می‎گیرد. مغز خزنده همان‎گونه که از نام آن برمی‎آید مغزی است کُند عمل و شکاک که تحریک آن به سادگی امکان‎پذیر نیست، حال آن‎که به دلیل اهمیت این بخش از مغز در امر تصمیم‎گیری به ویژه در هنگام خرید، نمی‎توان به راحتی از آن چشم‎پوشی کرد.

مغز خزنده به بقای ما می‎اندیشد، و همواره این سوالات را به ذهن مان متبادر می‎کند:

·        آیا این چیز آشنا است؟

·        آیا شرایط برایم ایمن است؟

·        آیا می‎توانم آن را ببینم؟

·        و آیا مجبورم همین حالا اقدام کنم؟

 

طبق نظر عصب‎شناسان و متخصصان نورومارکتینگ، ما زمانی می‌توانیم وارد فاز تفکر عقلایی و یا هیجانی شویم که مغز خزنده از ادامه‎ی بقای خویش اطمینان حاصل کرده باشد، در غیر این صورت در حالت انجماد فکری و بی‌تصمیمی خواهیم ماند و این زنگ خطری بزرگ برای اهالی بازاریابی و فروش به شمار می‌رود چرا که بی‌تصمیمی دشمن شماره یک فروش به شمار می‌رود.

در واقع هدف دانش نورو وب دیزاین نیز غلبه بر مشکل بی‌تصمیمی در فضای آنلاین و تحریک مغز قدیم بوسیله عناصر اینترنتی است. نوع رفتار و عملکرد مغز می‎تواند تأثیر بسزایی بر چگونگی طراحی وب‎سایت‎ها و تجارب آنلاین بگذارد به نحوی که می‎تواند به دارندگان و گردانندگان وب‎سایت‎ها اجازه دهد تا کاربران را به سمت هدف مطلوب (مثل خرید آنلاین یا مطالعه‎ی محتوا) هدایت کنند. برای طراحی یک وب‎سایت کاربرپسند و مغزپسند، باید ابتدا به یافتن پاسخ سوالات 4 گانه‎ی ذیل اهتمام ورزید، توجه به این موارد و لحاظ کردن متناسب آن‎ها در طراحی اِلمان‎های آنلاین و وب‎سایت‎ها می‎تواند تجربه‎ی اینترنتی خوشآیندی را برای مشتریان و کاربران رقم زند و با افزایش ترافیک وب‎سایت‎ها به وفاداری آنلاین کاربران بینجامد و میزان فروش اینترنتی را نیز بهبود بخشد:

·        آیا این چیز آشنا است؟!

مغز خزنده به گونه‎ای طراحی شده که به راندمان بیشینه بیندیشد، لذا این مغز به چیزهایی علاقمند و مشتاق است که آشنا (الگویی از آن‎ها در مغز موجود باشد) و به سادگی قابل تشخیص باشند.

ساختار مغز خزنده به گونه‎ای است که به محض مواجهه با الگویی جدید و تازه احساس خطر می‎کند.

آیا بازدیدکنندگان از وب‎سایت شما در شش ثانیه نخستی که وارد سایت شما می‎شوند با افرادی شبیه به خود و چیزهایی متناسب با خلقیات‎شان مواجه می‎شوند؟

آیا قادرید به زبان خود آن‎ها با آن‎ها ارتباط برقرار کنید؟ یا مدام در حال تغییر و تحول در صفحه‎ی اصلی وب‎سایت خود هستید، به گونه‎ای که وقتی بازدیدکنندگان قدیمی دوباره به شما سر می‎زنند دچار سردرگمی و احساس غربت می‎شوند چرا که چیزی که می‎بینند با آن‎چه انتظار داشتند تفاوت می‎کند؟

البته از این خاصیت مغز می‎توان بهتر استفاده کرد که در پی به آن پرداخته می‎شود.

·        آیا شرایط امن و امان است؟

به گواه متخصصان مغز ما به گونه‎ای برنامه‎ریزی شده که متوجه تغییرات و تفاوت‎ها در محیط پیرامون خود می‎شود؛ در واقع این یک تکنیک برای حفظ بقا است. چیزهایی که موجب شکستن و درهم ریختن چارچوب‎های مورد انتظار و الگوهای پیش‎بینی شده در مغز می‎گردد به مثابه یک هشدار بیدارباش و زنگ خطر برای مغز خزنده هستند.

 آیا طراحی، جانمایی و آرایش وب‎سایت شما پیرو الگوی به خصوصی است و یا آشفته و نابسامان است؟ سهولت ناوبری و گشت‌و‌گذار داخل سایت و هم‎چنین جانمایی درست امکانات سایت در وبلاگ‎ها و سایت‎های اینترنتی، دلیل 60 درصد از موفقیت آن‎ها است.

به همین دلیل است که معمولاً لوگوی شرکت‎ها در چشمگیرترین قسمت سایت قرار داده می‎شوند. سهولت ناوبری در سایت و هم‎چنین کاربرپسندی آن احساس آرامش به دور از تنش را در مغز مشتری پدید می‎آورد. یکی از تکنیک‎های مهیج در این نوع طراحی‎ها استفاده از عناصر متحرک (pop-up) در وب‎سایت‎ها است. عناصر متحرک می‎تواند حاوی مهم‎ترین پیام وب‎سایت باشند (مثل سایت‎های خبری که مهم‎ترین اخبار خود را به صورت نوشتار متحرک در قسمتی از سایت حک می‎کنند)، چرا که مغز به خوبی متوجه این‎گونه عناصر می‎شود. عناصر متحرک موجب غنی‎تر شدن تجربه‎ی آنلاین می‎شود و در تصمیم‎گیری مغز اثر می‎گذارد. می‎توانید پیشنهادهای اغواکنندهی تخفیف و یا عنوان مهم‎ترین محتوا و مقالات خود را به صورت متحرک درآورید، این پیام‎ها موجب جلب توجه مغز قدیم شده و آن را به فکر فرو می‎برد.

·        آیا می‎توانم آن را ببینم؟

حدود 50 درصد از ظرفیت مغز به پردازش تصاویر اختصاص دارد. به قول برخی محققین، «ما فکر می‎کنیم که فکر می‎کنیم، در حقیقت کاری که مغز ما می‎کند دیدن است و به محض آن‎که چیزی را دیدید نمی‎توانید دیگر از آن چشم بپوشید.» این اظهار نظر بیش از هر چیزی نشانگر اهمیت تصاویر نزد مغز انسان است.

برای مثال این سوال را از خود بپرسید: «در خانه چند پنجره داریم؟» حالا مدتی به پاسخ آن فکر کنید. قطعاً برای پاسخ به این سوال شروع به تجسم و تصویرسازی از منزل خود کرده‌اید، و اتاق به اتاق را در ذهن خود ترسیم نموده‌اید تا بلکه بتوانید تعداد پنجره‎های منزل‌تان را شمارش کنید. مردم زمانی که چیزی را تصویرسازی می‎کنند، می‎توانند با سرعت و دقت بیشتری آن را بیاموزند و درک کنند.

با این تفاسیر، آیا از تصاویر به شکل مناسب و با تعداد کافی در وب‎سایت خود بهره می‎برید؟

اگر محصولی را از طریق آنلاین می‎فروشید، آیا به اندازه‎ی کافی و از زوایای مناسب از محصول خود عکس قرار داده‎اید و آیا از آن محصول در جای متناسب عکاسی کرده‎اید (برای مثال اگر تختخواب می‎فروشید، تصویر تخت می‎بایست در زمینه مناسب خود یعنی اتاق خواب باشد).

یا اگر چنان‎چه خدمتی را به فروش می‎رسانید، آیا تصاویر واقعی از کارکنان خود را در حین انجام کار روی سایت قرار داده‎اید؟

یا اگر برای مثال یک فروشگاه فیزیکی داشته باشید، آیا تصاویری از فروشگاه یا سازمان خود را روی سایت قرار داده‎اید تا به این وسیله محیطی آشنا را برای مشتریان آتی فراهم کرده باشید؟

·        آیا مجبورم همین حالا اقدام کنم؟

مغز خزنده همان‎طور که بیان شد کند-عمل است و دیر به خود میجنبد مگر آن‎که احساس اضطرار کند، لذا حس فوریت او را به عمل وامی‎دارد.

وب‎سایت شما می‎بایست مهم‎ترین، شناخته‎شده‎ترین و عملیاتی‎ترین عناصر و محتویات خود را در همان ابتدا به نمایش بگذارد، تا به این وسیله زمینه اضطرار را در مغز پدید آورد: مهم‎ترین محصول، پرفروش‎ترین و محبوب‎ترین مقالات، خدمات و محصولات، و عملیاتی‎ترین راهکارها. تجربه ثابت کرده است که کاربران در صورتی در سایت باقی می‎مانند که محتوای آن سایت در همان ثانیه‎های نخست آن‎ها را مجذوب کند، در غیر این صورت ظرف چند ثانیه و با چند کلیک سایت شما را ترک می‎کنند. در واقع باید این نکته را بدانیم که می‎بایست 90 درصد از اقدامات و کوشش‎هایمان در راستای معرفی 10 درصد از محبوب‎ترین و پرفروش‎ترین و پرطرفدارترین محصولات باشد، چرا که این کار احتمالاً فروش دیگر محصولات و یا دست کم میزان برند آگاهی را در ذهن مشتری بالا میبرد.

 

منبع: برداشتی از مقاله‎ی Neuromarketing: How your brain sees your website

به نقل از وبسایت business2community.com

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.