وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

مهندسی تحول و تعالی ؛ چگونه زیاد کار کنیم و کم خسته شویم

فرهنگ کار مضاعف از جمله مواردی است که ضرورت عملیاتی شدن آن در جامعه بیش از پیش احساس می‌شود، چرا که توسعه، رشد و تعالی هر ملتی در گرو کار و تلاش سودمند آن جامعه است. افزایش فرهنگ کار موجب بهبود بهره‌وری شده و می‌بایست در لایه‌های مختلف اجتماعی نهادینه شود. پرواضح است که اراده تغییر می‌بایست در تک تک افراد حاصل شود و لذا نیاز است تا در رویه‌های مدیریتی و فرهنگ‌سازی، اندکی تجدید نظر شود. عوامل بسیاری در توسعه‌ی فرهنگ کار دخیل هستند از جمله عوامل درونی و انگیزه‌های فردی، عوامل مدیریتی و تدوین برنامه‌های مشخص کاری، کنترل گلوگاهها، وجود سیستم‌های مدون و شفاف پاداش و مزایا، و عوامل فرهنگی کلان، که هر یک سهم بسزایی در شکوفایی یا سرکوب فرهنگ کار ایفا می‌کنند.
شرایط اقتصادی حاکم ایجاب می‌کند که افراد ساعات بیشتری در شبانه روز را به کار و فعالیت بپردازند. از سویی رهبران و مدیران سازمانی نیز اوقات زیادی را صرف کار و کوشش می‌کنند، ولی ممکن است پس از مدتی دچار فرسودگی شغلی شوند.
 چگونه می‌توان فرهنگ کار را در سازمان خود نهادینه کرد؟ ما به عنوان یک کارآفرین، مدیر و یا رهبر سازمان وظیفه داریم که این فرهنگ را ابتدا از خود آغاز کنیم. در ادامه به برخی راهکارها برای نهادینه سازی فرهنگ کار پرداخته می‌شود:
•    یک شبکه ارتباطات مثبت طراحی کنید
انسانهای مثبت اندیش، نگرشی شفاف و عمیق به مسائل داشته و از نظام آفرینش شناختی صحیح دارند؛ لذا جهان را دارای هدفی مشخص می‌دانند، بنابراین کمتر دچار یاٌس، نومیدی و پوچی می‌شوند.
امید از وجوه تمایز آدمی با دیگر موجودات است، افراد مثبت اندیش بر نقاط مثبت تمرکز دارند و هم چنین همواره انتظار رویدادهای مثبت را می‌کشند. آنها روابط اجتماعی سازنده‌ای دارند از ترس شکست به کنج عافیت نمی‌خزند، تفکر راهبردی دارند و بر قابلیت‌ها و شایستگی‌های خود تمرکز دارند. بنابراین اطراف خود را با کسانی پر کنید که به شما فایده می‌رسانند و در تقویت روحیه شما موثر هستند. همواره مهره‌های خالی شبکه ارتباطی خود را با افراد مثبت اندیش تکمیل کنید و سعی کنید تا حد ممکن از تاثیرات نیکوی آنها بهره‌برداری کنید. آنها به ویژه در مواقع بحرانی، شما را به کار و سخت کوشی بیشتر ترغیب می‌کنند تا به پیشرفت دست یابید.

•    به کار خود عشق بورزید
هیچ‌گاه به کاری کمتر از آنچه به آن عشق می‌ورزید مبادرت نکنید. ارتباط بین درآمد و میزان علاقه به کار، ارتباطی تنگاتنگ است. ضمن آنکه حیات بشر محدودتر از آن است که بخواهد به کارهایی غیر از کارهای مورد علاقه خود بپردازد. مفهوم کار و تفریح برای کسانی که به کار خود علاقه دارند همسان است. آنها انگیزه بالایی به کار دارند و با راندمان بسیار زیادی فعالیت می‌کنند.

 

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای شخصی در کسب و کار" بخوانید.

 


منبع:
        Quicksprout.com

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.