وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

عقل سالم در غذای سالم: سالم ترین عادتهای خورد و خوراک جهان 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

عقل سالم در غذای سالم: سالم ترین عادتهای خورد و خوراک جهان

در دنیای پرسرعت و پرمشغله امروز وقت گذاشتن برای حفظ عادت های سالم و مناسب غذایی کار دشواری به نظر می رسد. غذا خوردن که پیش از این، یک اولویت مهم محسوب می شد، امروزه به موضوعی جنبی تبدیل شده که توجه زیادی به آن نمی شود و معمولا در لابلای کارهای روزانه دیگر گنجانده می شود. بعلاوه مطالعات بسیاری رابطه مثبت و معنادار میان موقعیت اقتصادی-اجتماعی افراد را با سلامت جسمانی و روانی آنها تایید کرده است. به یاد داشته باشیم سلامتی ثروت است و ثروت بدون سلامتی تقریبا بی‌فایده. 
برای شناخت عادات غذایی سالم نیاز به سفر دور دنیا نیست. چندین متخصص تغذیه‌ی معتبر عادت‌های غذایی سالم موردعلاقه‌شان از سراسر دنیا را با شما در میان می‌گذارند:
مثل مدیترانه‌ایها سبز زندگی کنید
یونانی‌ها از سبزیجات بعنوان وعده اصلی غذایی استفاده میکنند و یا با هر وعده غذای خود حداقل 4 تا 5 واحد سبزی مصرف میکنند. آنها بشقابی از انواع سبزیجات فصلی را با کمی روغن زیتون بکر، گوجه فرنگی و ادویه و پنیر فتا سرو میکنند و بعنوان سالاد یا غذای اصلی میخورند. تحقیقی که اخیرا در دانشگاه تافتس  در ماساچوست انجام شد نیز حاکی از آن بود که مردم یونان، بیشترین مصرف سبزیجات در جهان را دارند.  در واقع رژیم مدیترانه‌ای یکی از سالم‌ترین و بهترین انواع رژیم برای بویژه مدیران و فعالین کار و کسب است. 
مواد اصلی تشکیل‌دهنده رژیم مدیترانه‌ای‌ میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌ها ( به خصوص آن‌ها که برگ سبز بیشتری دارند) ، گیاهان معطر ، غلات ، روغن زیتون ، ماهی ، دانه‌ها و چاشنی‌هایی مانند سرکه سیب و سرکه بالزامیک است. یک ضیافت مدیترانه‌ای مرهمی برای خستگی و مقابله با بیماریها از جمله بیماریهای قلبی عروقی است.
مکزیکی‌ها هم میزان بالایی سبزیجات مصرف میکنند. در کوچه پسکوچه‌های مکزیک، دستفروش‌هایی هستند که میوه و سبزیجات تازه مثل انبه، جیکاما که نوعی ریشه‌ی گیاهی است  و خیار را به صورت تکه تکه شده و آماده‌ی خوردن همراه با برش‌های لیموترش و فلفل می‌فروشند و مکزیکی ها آن را کنار غذای خود میخورند.  این نوعی تنقلات سالم است که میتوانید بعنوان میان وعده سر کار بخورید و انرژی خود را بازیابی کنید.
رهاف ال بوچی نیز در خصوص عادتهای غذایی مردمان سوریه میگوید: «محوریت تمام غذاهای سوری با سبزیجات است و سوری ها غذاهایشان را با سس‌های مختلف و انواع گوشت میپزند. مثلا «ماهاشی» غذایی است شامل کدو و بادمجان شکم‌پر که داخل آن با برنج و فیله‌ی گوشت گاو پر شده و در رب گوجه‌فرنگی پخته می‌شود.»
هموطنان عزیز گیلانی ما نیز از سبزیجات به میزان فراوان در غذاهای محلی خود استفاده میبرند. سفره گیلانی‌ها بیش از هفتاد نوع غذای مختلف را شامل می‌شود.
پروتئین‌های گیاهی بیشتری مصرف کنید
مثل آفریقایی‌ها گوشت گیاهی میل کنید
پروتئین‌ها ابقای زندگی حیاتی را به‌عهده دارند، بافت‌های بدن را مرمت می‌کنند. به فرآیند تجدید سلولی کمک می‌کنند و به تولید هورمون‌ها، آنزیم‌ها و سلول‌های خونی می‌پردازند. پروتئین بعد از آب دومین ماده مغذی است که به وفور در بدن یافت می‌شود. کریستی بریزت، رییس ۸۰ Twenty Nutrition می‌گوید: «عدس، در بسیاری غذاهای هندی مورد استفاده است و از قضا عدس یکی از سالم‌ترین خوراکی‌ها محسوب می‌شود. عدس منبعی غنی از فیبر، پروتئین و منگنز است، ماده‌ای معدنی که برای جذب کلسیم و ثابت نگه داشتن سطح قند خون لازم است. این ماده همچنین یکی از اجزای سوپراکسید دیسموتاز (SOD) است، ترکیبی که از سلول‌های سالم بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش دهد.»
دایانا سگرو- دالی نیز درخصوص عادات غذای آفریقایی‌ها مینویسد «کشورهای متعددی در قاره‌ی سیاه بادام‌زمینی و دانه‌های دیگر روغنی را به خاطر پروتئین و طعم خوب استفاده می‌کنند. این پروتئین‌های گیاهی ارزان‌قیمت،  ایده ای معرکه برای جایگزینی با گوشت در برخی روزهای هفته هستند»
مثل ایرانی‌ها سبزی و آجیل بخورید
رکسانا بگوم اعتقاد داردکه هیچ روش آشپزی در جهان وجود ندارد که به اندازه‌ی شیوه‌ی تهیه‌ی غذاهای ایرانی سبزی‌های تازه داشته باشد. به گفته‌ی او «دستورهای غذایی در این شیوه‌ی آشپزی شامل مقدار زیادی سبزی تازه است. مثال بارز آن غذای خوش‌خوراک قرمه‌سبزی است. نتیجه غذاهایی است که هم مطبوع هستند و هم به دلیل وجود فتوکمیکالها بسیار غنی و سالم است.»
یکی دیگر از غذاهای پرطرفدار سوری‌ها فریکه (freekeh) است که از جوانه‌ی گندم برشته شده درست می‌شود و دارای دارای فیبر، ویتامین‌های گروه ب و پروتئین بالاست. این غذای سوری قابل قیاس با حلیم پرخاصیت ایرانی‌ها و یا سمنوی ایرانی است که پای ثابت سفره‌های هفت سین است.
بعلاوه ایرانی‌ها در غذاهای خود و همینطور میان‌وعده‌ها از انواع مغزها استفاده می‌کنند. وارد کردن چربی‌های سالم در برنامه‌های غذایی یکی از عادتهای بسیار مفید سلامتی است. دانه های روغنی و همینطور روغن زیتون و آجیل‌هایی مثل پسته، بادام و گردو علاوه بر آنکه میتوان راحت آنها را همه جا برد؛ برای کمک به سلامتی قلب نیز مفید بوده و میتوان از آنها در غذاها استفاده کرد. 
مثل سامورایی‌ها ماهی بخورید
ژاپنی ها نسبت به سایر مردم جهان عمر طولانی تری دارند. ۲۵% جمعیت این کشور را افراد بالای ۶۵ سال تشکیل می دهند. که تا ۴۰ سال آینده بر اساس پیش بینی های مسئولین این کشور ، به ۳۳% خواهد رسید. علت این طول عمر زیاد مربوط به رژیم غذایی آنهاست. ژاپني ها اغلب مصرف آن چه را براي سلامت مفيد است بر آن چه دوست دارند ترجيح مي دهند. اما راز اول سلامتی سامورایی‌ها تغذیه بر پایه ماهی است.  با مصرف بالاي ماهي ديگر در برنامه غذايي ژاپني ها جايي براي مصرف گوشت قرمز باقي نمي ماند. تقریباً ۱۰% از سرانه مصرف ماهی ها و آبزیان جهان متعلق به ژاپنی هاست. در حالیکه ژاپنی ها تنها ۲% از جمعیت جهان را تشکیل می دهند.
 اَبی شارپ از آشپزخانه‌ی اَبی می‌گوید: «خیلی از کشورهای آسیایی مثل ژاپن بیشتر ماهی و کمتر گوشت قرمز مصرف می‌کنند. این مردم از فواید امگا۳، چربی‌های مفید برای قلب که بسیاری از ما از آن بی‌بهره‌ایم، بهره‌مند می‌شوند.»
مثل هندیها متفاوت بخورید و غذای خود را با چاشنی مزه کنید
الیزابت شاو می‌گوید: «من شیوه‌ی سنتی آشپزی هندی را به این خاطر که از ماست همراه با سبزی و ادویه‌ها به عنوان پایه‌ای برای طعم غذا استفاده می‌کند خیلی دوست دارم.» هندیها تنوع غذایی بالایی داشته و طعم غذاهای انها بدلیل استفاده از انواع چاشنی و ادویه کاملا بدیع و متفاوت است. 
مثل ترکها شیرینی طبیعی بخورید
اهالی ترکیه و یونان بیشتر علاقه دارند از میوه‌های تازه برای دسر استفاده ‌کنند تا شیرینی‌های شکردار. میوه‌های خوشمزه‌ی فصلی را انتخاب کنید و آنها را با سلیقه سرو کنید مثلا میتوانید با تکه‌های میوه بستنی یخی و اسکیمو درست کنید و یا با تهیه سالاد میوه همکاران‌تان را خوشحال کنید.
مثل ژرمن‌ها گردش کنید
بتسی رامیرز می‌گوید: « غذا نزد اروپاییها در حکم یک تجربه و در ارتباط با جامعه است. آلمانی‌ها هم به ورزش اهمیت می‌دهند و پیاد روی دسته‌جمعیمیکنند که به نام Volksmarch  یا رژه مردم شناخته می‌شود. در این شکل راهپیمایی، به صورت دسته‌جمعی پیاده‌روی یا گردش می‌کنند.و همچنین با ایجاد فضا برای کودکان جوّی خانوادگی برای آن ایجاد میکنند. 
ربکا کلاید نیز درخصوص عادتهای سازنده اسپانیاییها میگوید: «زوج‌های پا‌به سن گذاشته اسپانیایی شب‌ها برای پیاده‌روی در شهر بیرون می‌روند. از این طریق می‌توانید بعد از شام قند خون‌تان را کاهش دهید و زمان مفید و بی‌دغدغه‌ای را در کنار خانواده‌ خود سپری کنید.»
غذاهای جدید و سالم را امتحان کنید تا زندگی سالم‌تری را تجربه کنید.
منبع:
http://www.huffingtonpost.com/entry/healthy-eating-habits-from-around-the-world_us_5783e0bee4b01edea78eec24
 

سبز باشید
 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.