وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

5 کارمندی که ممکن است دودمان کار و کسب شما را به باد دهند 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

5 کارمندی که ممکن است دودمان کار و کسب شما را به باد دهند

بخشی از نیروی کار میتواند رفتارهای مخرب، تمرکززدا و فرسایشی در پیش بگیرد. آنها همچون سلولی سرطانی در شئون مختلف سازمان و سطوح گوناگون آن سرایت میکنند و موجب تخریب بافتهای حیاتی سازمان و فرسایش شریانهای اصلی ان میشوند. آنها در نهایت اخلاقیات را سست و عملکرد همکارانشان را فلج میکنند. وانگهی ممکن است رفتارها و اقدامات آنها کلیت سازمان و کار و کسب ما را مسموم کرده و فرآیندهای سازمانی را دچار اخلال کند.
در مقابل این ناکارمندان دو راه پیش رو قرار دارد: میتوان ارتباط آنها را با ارگان سازمان قطع کرد و یا به کمک خرد و اقدام جمعی در راستای معالجه و اصلاحشان قدم برداشت. بگونه ای که اشتباهات گذشته را جبران و در مسیر تغییرات بهتر حرکت کنند.
در ادامه 5 نوع از کارمندان سمی و شیوه تعامل با هریک را بررسی میکنیم:
1.    شلخته های بی سر و سامان
بی هدف، نامنظم، غیرقابل اعتماد و بی کفایت. آنها میتوانند به راحتی انرژی و بهره وری یک تیم را نابود کنند. هیچ کس دوست ندارد همکار خود را در حال تقلا ببیند، اما شلخته ها با اتکای بیش از حد به همکاران خود مدام ایجاد دردسر میکنند و همکاران بیچاره آنها ناگزیرند که خرابکاریهای شلخته ها را سریع تر پاکسازی کنند چرا که ممکن است کل پروژه از دست برود. آنها یا شیوه انجام کارشان را نمیدانند و یا اصلا در این زمینه ناتوانند، به هر جهت شلخته ها کل سازمان را با خود به زیر میکشند.
بدترین خصوصیات شلخته ها
-درماندگی آموخته شده
-در هم ریختگی و آشفتگی
-فقدان اعتبار
انفعال و بطالت
-مقاومت در برابر تغییر
پادزهرها
-آموزش بیشتر
-معرفی برنامه های بهبود
-افزایش هوشیاری بوسیه بازدیدها بررسیهای برنامه ریزی نشده و مکرر
-حمایت گری

2.    زیر کار در روها و بیحالان
آنها تمام وقت تلاش میکنند که به شکلی از زیر کار در بروند.این دسته کارکنان همانند شلخته ها موجب تخلیه انرژی، زمان و اشتیاق همکارانشان میشوند. آنها به اینکه هم تیمی هایشان چه فکری راجع بهشان میکنند اهمیتی نمیدهند.
بدترین خصوصیات زیر کار در روها
-انگیزه پایین
-بی توجه به ضرب الاجلها و بازه های زمانی
-ناتوانی در مدیریت زمان
-بطالت اجتماعی بویژه در محیطهای مجازی
-غیبت های مکرر از کار
پادزهرها
-ابراز خشمهای نهفته
-تعیین شفاف انتظارات
-درخواست جهت پاسخگو بودن
-اعمال بازدیدهای سرزده
- به رسمیت شناختن تلاشها و جبران خدمات

3.    از جان گذشته ها
درست در نقطه مقابل زیر کار در روها، افرادی وجود دارند که به نظر کارمندان رویایی و طلایی هستند. آنها اصرار دارند که همه وظایف را خود عهده دار شوند. آنها نه تنها سخت کوشند بلکه علاقه دارند دیگران بدانند که آنها چه چیزهایی را فدای شغلشان میکنند. اما در بلندمدت آنها خطری بالقوه برای تیم و کار گروهی بوده و موجب ایجاد عدم توازن و رشد نامتوزان در سازمان میشوند بعلاوه آنکه وجود از جان گذشته ها در تیمهای کاری ریسک فرسایش شغلی را تا درجه بالایی ارتقا میدهد.
بدترین خصوصیات از جان گذشته ها
-محدودیتها و حدود خودشان را نمیدانند
-نگرش غیرسازنده داشته و اغلب نق میزنند
-حتی در هنگام بروز بیماریهای خطرناک و مسری باز هم ترجیح میدهد که سر کار بیاید
-موجب تضعیف عزت نفس تیم میشود
-سازمان را متمایل به فرسودگی میکنند
پادزهرها
وادار کردن به تفویض اختیار
-تقویت تشریک مساعی بجای ترغیب محیط کاری رقابت محور
-تشویق به دریافت مرخصی
-معرفی شاخصهای مدیریت استرس
-تشویق کار تیمی و اولویت دادن آن به کار انفرادی

4.    معاشرتیها و رفیق بازان
معاشرتیها افرادی سرگرم کننده و بانمک هستند که از قضا دوست خوبی هم برای همکارانشانند. اما آنها محیط کار خود را به منزله یک میهمانی دوستانه تلقی میکنند. غیبت کردن و گپ و گفتهای نامربوط اولویت اصلی این دسته کارمندان است ضمن آنکه آنها مبتلا به نوعی عارضه سازمانی تحت عنوان سندرم آبسردکن هستند. آشپزخانه‌ یا محل قرار گرفتن آبسردکن معمولا بهترین مکان در محل‌های کاری است تا کارمندان در حین آب خوردن یا غذا خوردن، با هم صحبت کنند و حتی گاهی غیبت کنند. هرچند سرگرمی و شوخی بخشی جدایی ناپذیر و مفید برای محیط های کاری هستند اما معاشرتیها در این زمینه بسیار افراط میکنند و عملا بهره وری را به حهت معکوس ان سوق میدهند
بدترین خصوصیات  معاشرتیها
-پر سر و صدا و شلوغ کار
-عدم تمرکز
-رویکرد نابالغ و خام نسبت به کار
-تاثیرگذاری غیرحرفه ای
-خاله زنک بازی
پادزهرها
-جهت دهی منظم و خط دادن درست
-تعریف اوقات معاشرت و فعالیتهای اجتماعی برای کارکنان
-شفافیت پیرامون رفتارهای مناسب
-کنترل مهارتهای ارتباطی

5.    مردم ستیزها
براساس براوردها حدود 4 درصد از جمعیت، مبتلا به این اختلال بالینی هستند. اما فارغ از مباحث تخصصی روانشناسانه، مردم ستیزها باب تخریب در سازمان گشوده و ساز ناهماهنگی را کوک میکنند. آنها جو سازمانی را مسموم و فضایی تخاصم آمیز برای دیگران ایجاد میکنند. یک عضو ضداجتماعی میتواند یکپارچگی، اثربخشی و اخلاقیات یک تیم کامل را از بین برده و در نهایت اعتبار سازمان و سودآوری آن را خدشه دار کند.
بدترین خصوصیات مردم گریزها
-گردنکشی و رفتارهای قلدرمآبانه
-اهمیت ندادن به قوانین و پروتکلها
-مساله داشتن با عوامل دارای قدرت و صاحبان اختیار
-مشکلات میان فردی
-خرابکاری
پادزهرها
-ایجاد محیطی امن و حمایت گر
-جدی گرفتن شکایات کارکنان
-اعمال سیاستهای ضد قلدری
-اعتماد به غریزه و ندای درون
-مستندسازی دقیق رفتارهای منفی

منبع:
https://www.entrepreneur.com/article/251614

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.