وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

5 طریقی که خواندن داستان موجب پیشرفت شما در کارتان می شود 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

5 طریقی که خواندن داستان موجب پیشرفت شما در کارتان می شود

خواندن داستان به شما کمک می کند که با مسائل پیچیده کار کنید و متفکرتر باشید.
این موضوع پنهان نیست که افراد موفق، اهل مطالعه هستند. مطالعه به شما کمک می کند که در جریان روندها و ترندهای جدید قرار گرفته و تکنیک هایی را بیاموزید که می توانید در شغل خود به کار بگیرید. بیل گیتس و وارن بافت هر کدام در پایان سال کتاب های مورد علاقه خودشان را معرفی می کنند که بیشتر عناوین آن شامل کتابهای داستانی است.
آیا داستانها صرفا جنبه سرگرمی دارند؟ میشل مروان مؤسس و مدیر عامل شرکت COSMO، هر شب چند فصل از یک رمان جنایی را می خواند و می گوید که این کار فقط برای سرگرمی نیست. وی می گوید برای اداره کار و کسب، شما باید عمیقا در هر لحظه درگیر باشید. از تدوین و اجرای استراتژی گرفته تا تولید و عرضه محصول و حتی فرایند جذب و استخدام، شما را درگیر میکند. غرق شدن در داستان، شناسایی کاراکترها و تلاش برای حل معما دو تأثیر بر من دارد. اول اینکه یک روش بسیار کارآمد برای جدا شدن از همه مسائل و مشکلاتی است که در کار و کسب با آن مواجه هستم. دوم اینکه مستقیما قدرت خلاقیت مرا شکوفا می کند. وقتی در حال مطالعه هستم ذهن من هیچ محدودیتی ندارد و این تفکر چارچوب شکنانه در شیوه مدیریت من در کار و کسب نیز اثرگذار است.
در واقع تحقیقات نشان می دهند که مطالعه داستان می تواند شما را در بهبود مهارت هایی که همانند دانش تکنیکی مهم هستند، کمک کند.
1-    مهارت های استدلال پیشرفته
میشل بنونیست پروفسور انگلیسی دانشگاه Puget Sound می گوید: مطالعه داستان می تواند بینشی به شما دهد که کمک می کند شما فراتر از منطق کار کنید. و بتوانید با شناخت موقعیتها، شخصیتها، احساسات یا تجربیات شخصیتهای داستان، قدرت استدلال های کیفی خود را تقویت کنید. او می گوید داستان جوی را به وجود می آورد برای اندیشیدن، آن هم اندیشه ای عمیق در مورد نقش مهمی که ارزش هایی مختلف همچون اعتقادات، هنجارها و تجربیات گوناگون در زمینه های اجتماعی دارد.
2-    شناخت مسائل پیچیده
طبق مطالعه انجام شده در دانشگاه تورنتو افرادی که داستان می خوانند درک وسیعتری از دیگران به دست می آورند. کیت اوتلی پروفسور بازنشسته روان شناسی در دانشگاه تورنتو می نویسد: این اثرات تا حدی به دلیل فرآیند تعامل در داستان هستند. درک داستانها نیازمند برقراری تعامل ذهنی با کاراکترهای داستات و تلاش در جهت درک موقعیت هایی است که ممکن است در زندگی روزمره با آنها مواجه نشویم.
اوتلی داستان را با یک شبیه ساز کامپیوتری برای مغز شما مقایسه می کند. او در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت: شبیه سازی کامپیوتری می تواند ما را در درک مسائل پیچیده همچون پرواز هواپیما، پیش بینی آب و هوا کمک کند در حالی که رمان ها و داستان ها و درام ها ما را در پیچیدگی زندگی اجتماعی یاری می رسانند.
3-    همدلی
تصویر سازی موقعیت یک کاراکتر می تواند به شما کمک کند که حقیقت وجوی افراد را بهتر درک کنید و بتوانید از دریچه دید آنها به دنیا نگاه کنید. زیرا بر اساس تحقیقات انجام شده توسط ریموند مار روان شناس دانشگاه یورک در کانادا، وقتی شما یک داستان می خوانید با تجربیات فردی ارتباط برقرار می کنید.
در یک سخنرانی در مؤسسه روان شناسی آمریکا، ریموند مار گفت اغلب ما افکار و احساساتی داریم که با داستان ها همسو هستند. با تأمل در تعاملات اجتماعی گذشته مان یا تصویر سازی تعامالات آینده، ممکن است درکی درباره چیزهایی که در گذشته اتفاق افتاده است و مرتبط با کاراکتری در یک داستان است، به دست آوریم.
تجاربی که ما در زندگی مان داریم، درک ما را از جهان شکل می دهند و تجربیات متصور از داستان های روایی، احتمالا برای شکل دادن یا تغییر درک ما هستند. مار می گوید: با یک پیش بینی احتیاطی میتوان فرصتی برای تغییر و رشد ایجاد کرد. با اینکه داستان ها ساخته ذهن هستند اما می توان با حقایق مربوط به روان شناسی و ارتباطات انسانی ارتباط برقرار کنند.
4-    تسکین استرس
بر اساس مطالعه انجام شده در دانشگاه Sussex، خواندن یک داستان سطح استرس و تنشهای روزمره را بهتر از شنیدن موسیقی، پیاده روی یا حتی نوشیدن یک استکان چای تسکین می دهد. دیوید لوییز می گوید: مطالعه و داستان خوانی سطح استرس را تا 68% کاهش می دهد. او دریافت که تنها 6 دقیقه مطالعه، ضربان قلب را پایین می آورد و تنش عضلات را کاهش می دهد.
لوییز در مصاحبه ای با تلگراف می گوید: غرق شدن در یک کتاب نهایت آرامش را به ارمغان می آورد. با غرق  شدن در یک کتاب کاملا جذاب می توانید از نگرانی ها و استرس های روزمره رهایی یابید و همراه و همگام تخیل نویسنده شوید.
5-    نقشهای قوی
رمان ها اغلب توام با کاراکترها و شخصیتهایی هستند که خصوصیات آنها را با جزئیات توصیف کرده اند. ژولیت ولز استاد کالج Goucher در بالتیمور می گوید نیرویی که دریافت می کند از طرف رمان های جین آستن است. او می گوید بسیاری از نقش های پویا د ردنیای رمانها به صورت مفید در دنیای کار مورد استفاده قرار می گیرد.  

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.