وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

آینده مذاکره: 7 روندی که در سال 2023 باید مراقب آنها بود 12 مهر
admin لایک 0 دیدگاه

آینده مذاکره: 7 روندی که در سال 2023 باید مراقب آنها بود

تقریباً نیمی از سال را پشت سر گذاشته‌ایم و در اینجا برخی از روندهایی است که به آنها توجه کرده‌ایم. چه یک مذاکره کننده باتجربه یا یک آماتور باشید، آگاهی از روندهای جاری ضروری است. روندهای مذاکره در سال 2023 احتمالاً شیوه ارتباط، همکاری و حل مناقشات را متحول خواهد کرد. در این وبلاگ، ما هفت مورد از روند مذاکرات آتی را که قرار است نقش مهمی در آینده ایفا کنند، مورد بحث قرار خواهیم داد.

ü     مذاکره مشارکتی:

ایده مذاکرات برد-برد همچنان مورد توجه قرار می‌گیرد، جایی که طرف‌ها به جای درگیر شدن در تاکتیک‌های خصمانه، برای یافتن راه‌حل‌های سودمند متقابل با یکدیگر همکاری می‌کنند. در مذاکره مشترک، دو طرف از منافع فردی خود یک گام به عقب برمی‌دارند و منفعت جمعی را در نظر می‌گیرند. مذاکره مشارکتی به ایجاد روابط بلندمدت و اعتماد کمک می‌کند و رویکردی پایدار برای رسیدگی به درگیری‌ها اتخاذ می‌کند.

چرا ما این را می بینیم؟

احتمالاً نتیجه سال‌های همه‌گیری است و نیاز به همکاری دارد.

ü     هوش عاطفی:

احساسات نقش مهمی در مذاکرات دارند. گاهی اوقات، هوش عاطفی مذاکره‌کننده می‌تواند شکست‌دهنده معامله باشد. هوش عاطفی به مذاکره کنندگان کمک می کند تا احساسات خود را به طور موثر مدیریت کنند و به آنها کمک می کند تا با همتایان خود ارتباط برقرار کنند. درگیر شدن در گوش دادن فعال، ایجاد روحیه مثبت و ایجاد ارتباطات عاطفی با همتایان می تواند نتایج بهتری را در مذاکرات تضمین کند.

چرا ما این را می بینیم؟

احتمالاً به دلیل نگرانی های مداوم در مورد سلامت روان در عصر اینترنت.

ü     فناوری و مذاکرات مجازی:

پیشرفت فناوری درها را به روی مذاکرات مجازی باز کرده است، جایی که طرفین برای مذاکره نیازی به حضور فیزیکی در یک اتاق ندارند. تماس‌های ویدیویی، پیام‌رسان لینکدین و جلسات زوم جایگزین مذاکرات رو در رو شده‌اند. با این حال، این امر مستلزم آن است که مذاکره‌کنندگان با ابزارها و تکنیک‌های ارتباط آنلاین سازگار شوند. آنها باید راه هایی برای انتقال دقیق پیام خود از طریق یک پلت فرم مجازی و درک موانع ارتباطی بالقوه موجود پیدا کنند.

چرا ما این را می بینیم؟

زیرا فناوری هرگز به عقب نمی رود و ما باید به جای مخالفت با آن، خود را با آن سازگار کنیم.

 

 

ü     مذاکره داده محور:

در چند سال گذشته، ما شاهد روند رو به افزایشی بوده ایم که مذاکره کنندگان برای حمایت از موقعیت خود به داده ها، اطلاعات و تحلیل های جمع آوری شده تکیه می کنند. اطلاعات عینی   می تواند از ادعاهای مذاکره کننده پشتیبانی کند و نتایج مطلوب تری را به همراه داشته باشد. در مذاکره مبتنی بر داده، مذاکره‌کنندگان از ابزار داده‌ها و تجزیه و تحلیل برای درک بهتر بازار، قیمت‌گذاری و رقابت استفاده می‌کنند و آنها را در مذاکرات مؤثرتر می‌سازد.

چرا ما این را می بینیم؟

زیرا اطلاعات به راحتی در دسترس است و دوران فریبکاری رو به پایان است.

ü     تنوع و شمول:

تنوع و شمول از جنبه های حیاتی میز مذاکره است. شمول تضمین می کند که دیدگاه عادلانه روی میز مذاکره وجود دارد. این رویکرد می تواند به شناسایی طیف وسیع تری از گزینه ها و راه حل های قابل قبول برای طرف های درگیر کمک کند. فراگیر بودن در مذاکرات همچنین می تواند فرصت هایی را برای هر دو طرف برای یادگیری دیدگاه ها و دانش جدید باز کند.

چرا ما این را می بینیم؟

زیرا ما باید کار بهتری برای پرورش ایده های خلاقانه با افراد با پیشینه ها، تجربیات و سنین مختلف انجام دهیم

ü     پایداری و ملاحظات اخلاقی:

مذاکره کنندگان باید در کنار عوامل اقتصادی به مسئولیت های زیست محیطی و اجتماعی نیز بپردازند. نگرانی فزاینده ای در مورد تأثیری که این مذاکره ممکن است بر محیط زیست و جامعه به طور کلی داشته باشد وجود دارد. در برخی از مذاکرات، مسائل پایداری ممکن است بیش از منافع اقتصادی در کانون توجه قرار گیرد.

چرا ما این را می بینیم؟

زیرا ما فقط یک زمین داریم و با توجه به اطلاعاتی که در مورد تأثیر قبلی خود داریم، باید روی راه حل های پایدار و بلندمدت تمرکز کنیم.

ü     مذاکرات بین فرهنگی:

با جهانی شدن، مذاکرات بین المللی دیگر نادر نیست. مذاکرات بین فرهنگی چالش ذاتی درک هنجارهای فرهنگی، ارزش ها و سبک های ارتباطی مختلف را به همراه دارد. مذاکره کنندگان باید از تفاوت های فرهنگی آگاه باشند و زمینه مشترکی برای مذاکره پیدا کنند.

چرا ما این را می بینیم؟

زیرا جهان امروز در مقیاس جهانی حرکت می کند و داشتن دیدگاه انزواطلبی گزینه های شما را محدود می کند.

با ورود به عصری که بیش از هر زمان دیگری پیچیده‌تر می‌شود، توجه به این روند مذاکرات ضروری است. توانایی مذاکره موثر همیشه یک مهارت حیاتی در زندگی شخصی و حرفه ای بوده است. این روندها می تواند به شما کمک کند تا رویکرد خود را در مذاکرات بهبود بخشید و شما را موثرتر از همیشه کند. به یاد داشته باشید که آگاهی از این روندها تازه شروع کار است. این به شما بستگی دارد که آنها را در فرآیند مذاکره خود اعمال کنید و شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

 

منبع:

https://www.linkedin.com/pulse/future-negotiation-7-trends-watch-out-2023-alignednegotiation

ترجمه شده در واحد نوآوری و بهبود TMBA

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.