وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

توسعه مهندسی بازار در سال 1389؛ در جستجوی زبانی تصویری، در تکاپوی مطالعات بین‌رشته‌ای 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

توسعه مهندسی بازار در سال 1389؛ در جستجوی زبانی تصویری، در تکاپوی مطالعات بین‌رشته‌ای

توسعه مهندسی بازار در فرم:

توسعه مهندسی بازار در آغاز سال 1389 درخواستی را تقدیم وزارت ارشاد کرد تا ترتیب انتشار نشریه از فصلنامه (هر سه ماه یکبار) به دوماهنامه (هر دو ماه یکبار) تغییر یابد.

 

خوشبختانه با پیگیری و پس از انتشار چهاردهمین شماره نشریه توسعه مهندسی بازار در فصل تابستان، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد با این درخواست موافقت کرد و عملاً توانستیم شتاب بیشتری به نشریه بدهیم. این شتاب را مرهون آرا و نظرات خوانندگان و صاحبنظران هستیم که تأکید می‌ورزیدند انتشار هر فصل یک شماره، خیلی طولانی است. و با انتشار هر شماره جدید، شاید رغبت زیادی برای مطالعه پدید نیاید. خواننده دوست دارد مرتبط باشد، با مطالب بیشتر پیوند یابد، و...

 

با دوماهنامه شدن مجله، عملاً شکل و محتوا اندکی تغییر می‌یابد. بدین‌رو ضرورت داشت تا به مرور با گرایش بیشتری به سمت ژورنالیسم، نشریه انتشار یابد. درحالی‌که در قالب فصلنامه، ضرورت داشت تا از تکنیک‌های ژورنالیسی معمول بیشتر فاصله بگیریم. با همین نگاه بالاخره در شماره 16 نشریه توسعه مهندسی بازار، "کاریکاتور" به مجله ورود پیدا کرد.

 

در شماره 16 و شماره 17 نشریه توسعه مهندسی  بازار، درست در وسط مجله یعنی صفحات 32 و 33، دو صفحه آراسته شده بود با عنوان: آموزش بازاریابی به زبان کاریکاتور. از سال گذشته، همکارانم در تلاش بودند تا "کاریکاتور" در صفحات مجله جلوه‌نمایی کند. اما بنا به دلائلی این کار به تأخیر افتاد و امسال با قوت، اقدام عملی صورت گرفت و با اقبال خوانندگان روبه‌رو شد. جالب آنکه حتی در شماره 17 مقاله‌ای از پیتر دراکر در نشریه توسعه مهندسی بازار درج شد؛ بدون عکسی از پیتر دراکر اما با طرحی کاریکاتوری از وی که زینت‌بخش صفحه شد.

 

بدون تردید در دنیای کنونی آنانکه دستی در ژورنالیسم دارند بیش از سایرین می‌دانند، کاریکاتور زبانی نافذ، رسا، و تیز و برّا دارد. آنانکه دوست دارند ماندنی‌تر شوند بویژه سیاستمداران خارجی غربی، ترجیح می‌دهند با کاریکاتور حضور خود را در نشریات و در اذهان جامعه ماندنی‌تر سازند. کاریکاتور درعین نرمی، قدرتی فوق‌العاده دارد. چه خوب است آموزش بازاریابی نیز از این زبان بهره‌مند شود؛ اقدامی که در مجله دنبال خواهد شد.

 

 

 

توسعه مهندسی بازار در محتوا:

 

مطالعات بین‌رشته‌ای یا مطالعات در "چهارراه علم" اساس دیدگاه ما در انتشار نشریه توسعه مهندسی بازار در سال 1389 بود.

 

در آغازین شماره انتشاریافته در فصل بهار 1389 (شماره سیزدهم، سال چهارم)، همکارانم گفتگویی داشتند با دکتر محمد ابراهیم محجوب.

 

دکتر محجوب، استاد دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه اوتاوا کانادا، دارای مدرک دکتری دینامیک سیستمها است که درباره تئوری شبکه (Network) در بازاریابی مصاحبه کرد. او نیز با بیانی شیوا از این تئوری – شبکه – سخن گفت که قدمتی 10 تا 12 ساله دارد و مرهون بزرگان علم ریاضی و فیزیک در دنیا هستیم.

 

دکتر محجوب با بهره‌مندی از دانش شبکه به معنای ناب آن، پلی زد تا مدیران بازاریابی و فروش از دایره کلیشه‌ها و چارچوب‌های تنگ بگریزند و به این ترتیب خواهند توانست تحولی عمیق در فعالیت‌های خود پدید آورند.

 

"بازاریابی حسی" موضوعی بود که در شماره چهاردهم، (تابستان 1389) نشریه توسعه مهندسی بازار بدان پرداخت.

 

قطعاً می‌دانید درباره بازاریابی حسی تعداد کتابهای خارجی انتشاریافته نیز کم است. در ایران نیز بندرت مقاله‌ای در این‌ باره وجود دارد که گاه با موضوعات دیگر آمیخته شده است. اتفاقی که سبب شد در هر شماره، توسعه مهندسی بازار به سراغ مطالعات موردی (Case Study) از شرکت‌های بزرگ دنیا برود. همین عامل نیز سبب شد کتابی با نام "بازاریابی حسی؛ راهنمای کاربردی تجربه‌ی تعاملی" با ترجمه اینجانب و محمد سالاری در شرکت TMBA چاپ و منتشر شود.

 

پیوند "بازاریابی و روانشناسی" از جمله موضوعاتی بود که در سال 1389 در نشریه توسعه مهندسی بازار پی گرفته شد؛ مقالاتی با عنوان "روایت آدیداس نیهیلیست و نایک پروازی"، "تبلیغ دهان به دهان، برند و دیگر هیچ"،  و "فروشنده به مثابه روان‌درمانگر"، برخی از مقالاتی است که تحلیل روانشناختی از موضوعات بازاریابی و تبلیغات را دنبال کرد.

 

استاد سینا قربانلو و همکارش به مناسبت یکصدمین سالگرد علمی شدن مدیریت، مقاله‌ای ارائه کردند با عنوان: "E=mc2 چه ربطی به بازاریابی دارد" و آن را با استادی تمام در پهنه علم مدیریت، MBA، و بازاریابی توسعه دادند، که در جای خود قابل تأمل است. اتفاقی که منجر شد به ترجمه کتابی از فیزیکدانی به نام پیتر فیسک که با نگاهی از فیزیک به دنیای بازاریابی ورود پیدا کرد. شما هم تصدیق خواهید کرد که مطالعات بین‌رشته‌ای تا چه حد جاذب است و البته برای بازاریابی ظرفیت‌افزایی خواهد کرد. ما به استقبال این نوع موضوعات در مجله رفته‌ایم و همچنان علاقه‌مندیم صاحبنظران فکور و اندیشه‌ورزان با ارسال چنین مقالاتی بر ظرفیت‌های وسیع بازایابی بیفزایند.

 

بازاریابی سیاسی، بازاریابی ورزشی، و سایر موضوعات نیز از جمله موضوعاتی بود که در نشریه توسعه مهندسی بازار به سراغ آن رفیتم. قبل از برگزاری جام جهانی 2010 افریقای جنوبی، از وضعیت برند‌ها و میزان سرمایه‌گذاری آنها در جام جهانی برای تبلیغ خودشان، و شیوه‌های خاص و منحصربه‌فرد تبلیغات آنها در جام جهانی نوشته شد.

 

همچنین از کامیابی برندهایی گفته شد که هوشمندانه در این جام شرکت کردند و درآمدزایی‌های نجومی برای خود آفریدند.

 

در دنیای سیاست، پرده از تکنیک‌ها و تاکتیک‌های تبلیغ سیاسی در زمان ریاست جمهوری نامزدهای اخیر امریکا برداشته شد که توانستند با بهره‌گیری از اصول بازاریابی و تبلیغات سیاسی، آرای جامعه امریکا را به خود جلب کند.

 

شایسته است از همفکری مدیرانی قدردانی کنم که در طول ساعت‌های مشاوره، آموزش، و یا تحقیقات بازار، به من و همکارانم بسیاری آموختند. آنان در نیمه آبان‌ماه گفتند با موضوعی به نام دشواری در وصول مطالبات روبه‌رویند. همین تلنگر سبب شد تا سرمقاله‌ی نشریه توسعه مهندسی بازار در شماره 16، آذر و دی ماه 1389، درج شود با عنوان: "مدیریت وصول مطالبات و 30 توصیه‌ی راهبردی".

 

همچنین سمیناری را اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان 15 شهریورماه ( مقارن با 26 ماه مبارک رمضان) مهیا کرد تا با عنوان "هوشمندی رقابتی و هوشمندی بازاریابی" در جمع بازرگانان سخنرانی کنم. سرمقاله شماره پانزدهم (مهر و آبان 1389) به این موضوع اختصاص یافت و در عمل منجر به تدوین کتابی شد با عنوان "هوشمندی رقابتی و هوشمندی بازاریابی"؛ چاپ اول این کتاب در روز‌های سرد زمستانی با 2000 نسخه از سوی اتاق مزبور سفارش داده شد. سپس چاپ دوم این کتاب نیز در اسفند ماه 1389 منتشر شد.

 

 

 

صاحبان آگهی در نشریه توسعه مهندسی بازار در سال 1389:

 

شایسته است از همراهی شرکت‌ها، بانک‌ها، مؤسسات و سازمان‌ها و کنفرانس‌هایی قدردانی کنیم که پر لطف با دستور خود برای درج آگهی، ما را یاری کردند. این فهرست بدون تقدم و تأخر آمده است:

 

بانک اقتصاد نوین، شرکت تبلیغاتی K.T.C، شرکت آورده‌های روشنایی تی‌سرا، ایساکو، شرکت صنایع استیل البرز، شرکت پیام همشهری، اشی‌مشی، انتشارات رسا، انتشارات سیته، انتشارات فرا، ماهنامه صنعت بسته‌بندی، ماهنامه میثاق مدیران، ماهنامه ایران آذین، ماهنامه بین‌المللی راه و ساختمان، بنیاد توانمندسازی منابع انسانی ایران، کنفرانس بین‌المللی برند، کنفرانس بین‌المللی تبلیغات و فروش، دبیرخانه دائمی جشنواره برند در گردشگری، شرکت بین‌المللی زنجیره امید، گروه بنیاد کودکان، انجمن مدیریت، سایت تحلیلی خبری عصر ایران.

 

 شما فکر می‌کنید در سال 1390 بهتر است این نشریه چه موضوعاتی را دنبال کند. بدون تردید من و همکارانم بی‌صبرانه در انتظار یاریهای فکری شما و تمامی عزیزانی هستیم که علاقه‌مندند دانش بازاریابی ایران ارتقا یابد.

 

"نشریه توسعه مهندسی بازار" تریبونی است برای افکار صاحب‌نظران، خردورزان، و افراد پرتجربه‌ای که علاقه‌مندند با بازتاب دیدگاه‌های خود، سهمی در ارتقای بازاریابی ایران داشته باشند.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.