وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

نورومارکتینگ، رفتار مصرف‌کننده، تکنیک زیمت و مدیریت انگیزه در نیروهای پخش و فروش

2-میزگردها: دو میزگرد در این شماره‌ی مجله درج شده است.

الف: میزگرد مدیریت انگیزه در نیروهای پخش و فروش با تأکید بر پورسانت

 

ب- میزگرد نورومارکتینگ

 

الف- میزگرد مدیریت انگیزه در نیروهای پخش و فروش با تأکید بر پورسانت

 

"نیروهای پخش و فروش" ستون فقرات شرکتها و بنگاههای اقتصادی هستند. با وجود این، میزان جا‌به‌جایی 40 درصدی این نیروها، عملاً شرکتها  و بنگاههای اقتصادی را دچار مسائل متنوعی کرده است. فراتر از این موضوع، چگونه می‌توان پورسانت را برای فعالیتهای پخش و فروش محاسبه کرد که به سهم خود در رضایت نیروها نقش اساسی دارد.

 

حاضران این میزگرد با ترکیبی از استادان دانشگاه علم، و دانشگاه بازار عبارتند از: دکتر میراحمد امیرشاهی، مهندس احسان فاطمیان، رضا رامخو، مهندس مقصود نصیرزاده، طاهر محمدنژاد، مهندس احد حیدری، و اینجانب

 

ب- میزگرد نورومارکتینگ با حضور متخصصان عصب‌شناسی، روانشناسی بالینی، و بازاریابی

 

نورومارکتینگ به عنوان یکی از تازه‌ترین مطالعات بین‌رشته‌ای در مراکز علمی و حرفه‌ای جهان با استقبال فراوانی رو‌به‌رو شده است. اما همچنان ابعاد تازه و ناشناخته‌ فراوانی در این باره وجود دارد. برای معرفی این رشته از مطالعات (نورومارکتینگ)، میزگردی با حضور برجسته‌ترین متخصصان عصب‌شناسی، روانشناسی بالینی، و بازاریابی تشکیل شده که در صفحه‌ی 48 می‌خوانید.

 

حاضران این میزگرد عبارتند از: دکتر فیلیپ هریس، استاد اولین واحد درسی نورومارکتینگ در دانشگاه ملبورن، دکتر شین‌مون، مدیرعامل یک شرکت نورومارکتینگی و مشاور نورومارکتینگ شرکتها در استرالیا، پروفسور پیتر رینر، عصب‌شناس برجسته‌ی دانشگاه کلمبیا.

 

3- گفتگوها: 3 گفتگو از بزرگان بازاریابی ایران و جهان در این شماره‌ی مجله توسعه مهندسی بازار آمده است؛

 

الف- گفتگو با دکتر مسعود کرمی، مترجم کتاب رفتار مصرف‌کننده

 

ب- گفتگو با پروفسور فیلیپ کاتلر پدر بازاریابی نوین، درباره‌ی دلایل رشد سودآوری شرکتها

 

ج- گفتگو با کارلا ناگل، رئیس انجمن کسب و کار و علوم نورومارکتینگ

 

الف- گفتگو با دکتر مسعود کرمی، استاد درس "رفتار مصرف‌کننده"، و مترجم کتاب رفتار مصرف‌کننده اثر لئون شیفمن، ولزلی کانوک خواندنی است. او در این گفتگو، رفتار مصرف‌کننده را نقطه‌ی آغاز بازاریابی می‌داند، از مطالعات بین‌رشته‌ای در حوزه‌ی رفتار مصرف‌کننده می‌گوید. در پایان، با لحنی آرام به همراه پیشنهادها، انتقادات جدی به نظام آموزشی دانشکده‌های مدیریت، و نظام بازاریابی ایران دارد.

 

ب- گفتگو با پروفسور فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی نوین، درباره‌ی دلایل رشد سودآوری شرکتها.

 

فیلیپ کاتلر، مهارت فوق‌العاده ‌ای در ابداع موضوعات، و آسان‌سازی مطالب پیچیده و فنی دارد. در این گفتگو، او به سراغ مسئولیت اجتماعی شرکتها رفته است. بر این باور است که شرکتها با انجام مسئولیتهای اجتماعی به سود‌آوری دست می‌یابند. کاتلر در این گفتگوها حرفهای گفتنی فراوانی دارد از جمله آنکه یک شرکت به دو دپارتمان بازاریابی نیاز دارد تا در برنامه‌ریزی سودآوری کوتاه‌مدت و بلندمدت خود، مرزبندی شفافی انجام دهد.

 

ج- گفتگو با کارلا ناگل، رئیس انجمن کسب و کار و علوم نورومارکتینگ

 

رئیس انجمن کسب و کار و علوم نورومارکتینگ، خانم دکتر کارلا ناگل است. از او خواستیم درباره‌ی این انجمن و فعالیتهای تازه‌اش بگوید. این انجمن هم اکنون در 23 کشور دنیا نمایندگی رسمی دارد و قرار است 5 کشور دیگر نیز از این انجمن نمایندگی بگیرند. ناگل، مدیر تنها نشریه‌ی نورومارکتینگ در دنیا است که تاکنون 2 شماره‌ آن منتشر شده است. در این باره می‌توانید به شماره‌ی پیشین توسعه مهندسی بازار (شماره‌ی 26) نیز مراجعه کنید که محتوای مقالات آن آمده است. جالب است بدانیم رئیس انجمن کسب و کار و علوم نورومارکتینگ که نخستین سمینار نورومارکتینگ را برگزار کرد و اکنون فعالیتهای نهایی را برای برپایی دومین سمینار نورومارکتینگ در برزیل طراحی می‌کند، نمی‌پذیرد که باید با "بازاریابی سنتی" خداحافظی کرد!

 

4- کاربرد تکنیک زیمت (ZMET) در تحقیقات بازار( مطالعه‌ی موردی): بازار پوشاک ایران

 

جرالدزالتمن، استاد صاحب نام دانشگاه‌ هاروارد، تکنیک زیمت (ZMET)  را برای تحقیقات بازار و فعالیتهای بازاربی معرفی کرد. در شماره‌ی پیشین توسعه مهندسی بازار با زالتمن گفتگویی شد. او این تکنیک را به همراه کاربردهای آن در بازاریابی آن در بازاریابی تشریح می‌کند. هدف از اجرای این تکنیک آن است که بازاریابان به اطلاعات بیشتری  از "ناخودآگاه مشتریان" دست یابند. همچنانکه نورومارکتینگ نیز با استفاده از دانش عصب‌شناسی در پرتو ابزارهای متعدد آن، چنین کوشش و داعیه‌ای دارد.

 

تکنیک زالتمن که مبتنی بر تحلیل استعاره‌ها است، برای بازار پوشاک ایران با روش علمی، اجرایی و پیاده‌سازی شد. می‌توانید و نتایج آن را در همین شماره بخوانید. گفتنی آنکه سالها پیش مقالاتی از تکنیک زالتمن و کاربرد آن در توسعه مهندسی بازار درج شد نظیر بازاریابی استعاره‌ای؛ خداحافظی باگالوپ، سلام بر سالواتوردالی (توسعه مهندسی بازار، شماره‌ی 8، زمستان 1387)، همچنین از این تکنیک یعنی تحلیل استعاره‌ها برپایه‌ی دیدگاه جرالدزالتمن برای تحلیل بحران اقتصادی سال 2008 امریکا نیز استفاده شد (توسعه مهندسی بازارف شماره‌ی 9، بهار 1389). گفتنی آنکه، 3 سال پیش، فیلمی از جرالد زالتمن با عنوان "ذهن خوانی مشتری" را با زیرنویس فارسی تولید کرده‌ایم که دیدن آن نیز شما را با افکار زالتمن و شیوه‌ی اجرای این تکنیک به خوبی آشنا می‌کند.

 

5-  بازاریابی نیوتنی

 

پیوند بین فیزیک و بازاریابی را در این اثر جستجو کنید. در این شماره، مجموعه‌ای از قوانین جاذبه نیوتن، اصل عدم پایداری هایزنبرگ، ... تشریح شده است که کاربرد فراوانی در بازاریابی دارد. پیش از این هم در شماره‌های پیشین نشریه، سلسله مقالاتی درج شد با عنوان E=mc2 چه ارتباطی با بازاریابی دارد؟افزون بر آن، گفتگوهایی از فیزیکدان‌ اتمی، پیتر فیسک، استاد برجسته‌ی فیزیک اتمی با نبوغی سرشار، مطالعاتی در بازاریابی به ثمر رساند و توانست مشاور بازاریابی برجسته‌ی شرکتهای پیشتاز جهانی شود. بعدها کتابی از او (پیترفیسک) را در انتشارات بازاریابی چاپ و منتشر کردیم با عنوان "پرورش نبوغ بازاریابی" با ترجمه‌ی استاد سینا قربانلو.

 

6-  فیلمهای آموزش بازاریابی+ فیلمهای آموزش فروش

 

الف- فیلمهای آموزش بازاریابی: تاکنون 20 فیلم از استادان دانشگاه هاروارد با زیرنویس فارسی تقدیم خوانندگان نشریه و علاقه‌مندان شده است. این فیلمها به زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی تهیه و تولید شده است. برای بهره‌مندی بیشتر، زندگینامه‌ی حرفه‌ای و شخصی استاد دانشگاه هاروارد به همراه افشره‌ی دیدگاههایش در مجله عنوان می‌شود. در این شماره، فیلم دکتر مارشال گلداسمیت تقدیم شده است. گلداسمیت در سال 2012 به عنوان برترین متفکر جهان در زمینه‌ی رهبری از سوی هاروارد بیزنس ریویو شناخته شده است.

 

ب- فیلمهای آموزش فروش

 

آموزشگاه بازارسازان (از مجموعه‌ی هلدینگ TMBA) با هدف پرورش نیروهای فروش و ویزیتوری تأسیس شده است. این آموزشگاه حضوری ثبت‌نام می‌کند. داوطلبان و علاقه‌مندان می‌توانند افزون بر شرکت در دوره‌های این آموزشگاه که گواهینامه‌ی بین‌المللی فروش می‌دهد، از مجموعه فیلمهای آموزش فروش استفاده کنند که از سوی برجسته‌ترین مربیان فروش دنیا تدریس می‌شود.

 

تاکنون 80 فیلم کاربردی آموزش فروش در قالب 10 لوح فشرده تولید، توزیع و روانه بازار شده است. چهارمین لوح فشرده فیلمهای آموزش فروش به اختصار در این شماره مجله آمده است. علاقه‌مندان می‌توانند این فیلمها را به قیمت 35 هزار تومان خریداری کنند. تلفن انتشارات بازاریابی www.marketingshop.ir

 

51 و 66408271

 

7- با بزرگان بازار و دانشگاه

 

"توسعه مهندسی بازار" در زمانهای انتشار به سراغ تاریخ تولد بزرگان بازار و دانشگاه می‌رود. این شماره مقارن است با آذر و دی‌ماه. از این رو در جستجوها دریافتیم که جف بزوس، بنیانگذار آمازون، و مایک دوک، مدیرعامل وال‌مارت در این فاصله‌ی زمانی متولد شده‌اند. این هر دو از استادان بازارند. اما ایگور آنسوف، پدر مدیریت استراتژیک، و گری همل، استاد شورشی مدیریت، از استادان دانشگاه علم هستند.که در فاصله بین این دو ماه (آذر و دی) متولد شده‌اند. زندگینامه‌ی شخصی و حرفه‌ای آنها را می‌توانید در صفحات 34 تا 37 بخوانید.

 

8-  سایر مطالب مجله: توسعه مهندسی بازار بخشهای دیگری نیز دارد که بهتر است در حد فهرست آن را معرفی کنم

 

الف- 14 کتابی که خواندنشان برای رهبران امروز از نان شب واجب‌تر است

 

ب- تازه‌ترین کمپینهای خلاقانه و نوآورانه‌ی بازاریابی حسی

 

ج- پرواکتراند گمبل، پیشرو در بازاریابی محتوایی

 

د- اخبار بازاریابی شرکتهای جهانی

 

ذ- تازه‌ترین کتابهای بازاریابی، تبلیغات، و فروش

 

شایسته است از تمامی عزیزانی که در انتشار نشریه شماره 28 توسعه مهندسی بازار یاریمان کردند به جدّ قدردانی کنم

 

همکاران این شماره: دکتر عبدالحمید ابراهیمی، دکتر میراحمد امیرشاهی، دکتر حسین وظیفه‌دوست، دکتر مسعود کرمی، مهندس احسان فاطمیان، مهندس مقصود نصیرزاده، طاهر محمدنژاد، رضا رامخو، مهندس احد حیدری، محمدرضا حسن‌زاده جوانیان، دکتر کارلا ناگل، ارغوان هادی‌نژاد، احمد محسنی، امیرحسین سرفرازیان، احمد تقویان، مرتضی امیرعباسی، مریم حسن‌زاده جوانیان، سعید خیرآبادی

 

خبرنگاران: احمد آخوندی، محسن جاویدمؤید، نیوشا صداقت‌کیش

 

سرویس بین‌الملل: محمدرضا حسن‌زاده جوانیان، احمد تقویان، مرتضی امیرعباسی

 

با تشکر از: دکتر مسعود حیدری، استاد سینا قربانلو، دکتر بهرام خیری، دکتر محمد طالقانی، دکتر ابراهیم چیرانی، دکتر شهرام گیلانی‌نیا، دکتر آذر کفاش‌پور، مهندس امیر توفیقی، دکتر محمدابراهیم محجوب، دکتر رضا اکبری‌اصل، دکتر محمدعلی عبدالوند، دکتر قلی پورسلیمانی، دکتر فرزین رضایی، دکتر کامبیز حیدرزاده.

 

با تشکر از: مرکز مطالعات بازاریابی ایران، دپارتمان نورومارکتینگ

 

با تشکر از ناشران بازاریابی: سیته، آیلار، مهکامه، نسل نواندیش، آراد کتاب، سازمان مدیریت صنعتی، مدیر فردا، پوشش‌گستر، پژوهشکده بیمه، ترمه، بازاریابی

 

سبزباشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.