تاكيد هميشگي من اين بوده كه همه ما می توانیم با یادگیری از بزرگان، زندگی موفقی داشته باشیم.  به‌ويژه یک بازاریاب و فروشنده موفق، مي‌تواند با بهره‌گیری از سخنان و تجربیات بزرگان و دانشمندان، در کسب و کار خود به نتایج مطلوب برسد.

شماره جدید دوماهنامه توسعه مهندسی بازار (سال هشتم، شماره سی‌و‌هشتم، مرداد و شهریور 1393) منتشر شد. متنی را که در ادامه می‌خوانید یادداشتی است که اینجانب برای این شماره از مجله نوشته‌ام:

 

 

در اینجا نکاتی درمورد مدیریت زمان که می‌تواند برای ایجاد تعادل در محل کار و در زندگی به شما کمک کند را باهم مي‌خوانيم هر کدام از آنها را که برای خودتان مناسب مي‌بينيد، می‌توانید برای هرچه بهتر مدیریت کردن زمان خويش، استفاده کنید.

سندرم در دنياي کسب و کار، همچون سیاه چاله های بازاریابی، یک استعاره است.   سندرم های سازماني به اختلالات و نارسایی های کسب و کار اشاره دارد. آسیب‌شناسی مسائل و موضوعات مبتلا به سازمان یک ضرورت است. این ضرورت را کارشناسان و متخصصان سازمانی درک و در قالب چارچوبی با نام سندرم یا اختلالات حرفه‌اي تدوین کرده‌اند.  سندروم آمیزه‌ای از علائم و نشانه‌ها است که در کل نشان‌دهنده  اختلالی خاص هستند.  با تعریفی که در ابتدای این یادداشت در مورد اصطلاح سندرم صورت گرفت، باید دانست که هر سازمان و يا عضوي از سازمان در برخی مقاطع ممکن است هم چون اُرگانی زنده دچار مجموعه‌ای از معضلات سازمانی یا اصطلاحاً سندرم‌های سازمانی شود.

بزرگان علم مدیریت به ما آموخته‌اند که کشور توسعه نیافته معنا ندارد، بلکه آنچه موجب عقب‌ماندگی می‌شود، ضعف در مدیریت است. بنابراین غنی‌ترین کشورها آن‌هایی هستند که یک نظام مدیریتی کارآمد و بهره‌ور داشته باشند. در اين ميان، افراد ممکن است در طول زندگی حرفه‌اي خود با کارفرمایان متعددی کار کنند، برخی از آنها خوب ، و برخی ضعيف هستند و فقط تعداد بسیار کمی وجود دارندکه بعد از سالیان نیز فراموش نشدنی هستند. و همين ماندگاران عرصه كسب و كار هستند كه موجبات توسعه‌يافتگي كشورها را فراهم مي‌سازند. ماندگاراني چون جك ولش، والت ديزني، استيو جابز، و .. در آن سوي آبها و بزرگان هم‌وطنمان نظير پایداری، بنیانگذار فرآورده‌های لبنی میهن، سلیمانی در شرکت کاله، خانواده‌ی نصیری در شرکت رامک، ژائله در شیرین عسل، گرامی بنیانگذار چای گلستان و... قبل از انقلاب هم بزرگانی چون خیامی، خسروشاهی...

راه‌اندازی و مدیریت کسب‌وکار شخصی می‌تواند مشکل باشد و ممکن است دیر یا زود ما را دچار چالش کند. در اینجا صفاتی را که در زمان به چالش کشیده شدن لازم دارید تا یک رهبر موفق باقی بمانید باهم مرور می‌کنیم. 

در ادبيات فارسي همواره از شير به‌عنوان سلطان جنگل و مظهر شجاعت و جسارت ياد مي‌شود. بزرگي مي‌گويد: لشکر گوسفندان که توسط یک شیر اداره می‌شود، می‌تواند لشکر شیران را که توسط یک گوسفند اداره می‌شود، شکست دهد. پس اگر می‌خواهید مولدتر و سالم‌تر باشید و به یک مدیر و رهبرکسب و کار بهتر تبدیل شوید، و از رفتار شیرها الگو برداری آگاهانه کنید.

یک تجارت روش‌های بسیاری برای تبلیغ محصولات و خدمات خود در اختیار دارد، که ارسال پیامک از جمله آن است. پیامک وسیله‌ای برای برقراری ارتباط یک به یک با مشتری و ابزاری متعلق به دنیای مدرن است. محبوبیت این ابزار موجب شده تا تعداد کسب و کارهایی که برای گسترش تجارت خود به پیامک روی می‌آورند روز به روز افزایش یابد.  بازاریابی پیامکی قادر است به سبب ویژگی‌های خود یک رابطۀ نوین با مشتری را میسر گرداند اما به شرطی‌که بتوان استفاده‌ای درست از این ابزار کرد. لذا، بکارگیری درست بازاریابی پیامکی نیاز به کمی هوشمندی دارد. نتیجه ارسال پیام درست با محتوای درست برای مشتری درست در زمان درست، جذب مشتریان جدید و درگیر کردن مشتریان قدیمی خواهد بود.

وایبر خوب است یا بد است:زمانی که محصل بودیم در خیلی از سالها موضوع انشاءمان این بود علم بهتر است یا ثروت؟ و تقریباً همه پاسخ یکسانی داشتند که علم بهتر است و در راستای اثبات آن یک یا دو صفحه قلم فرسایی می‌کردیم. اما وقتی بزرگتر شدیم فهمیدیم قاچاقچیان مواد مخدر با بهره‌گیری از علوم مختلف به توفیقات عظیمی دست یافته‌اند و به نحوی که شاید قویترین توزیع مویرگی مربوط به مواد مخدر باشد. راستی آیا بدون بهره‌گیری از علم می‌شود از افغانستان کاروان مواد مخدر را به اروپا انتقال داد و نسبت به پخش مواد مخدر در اقصی نقاط کره زمین اقدام کرد، حال آیا علم خوب است یا بد است؟

مدیران دوست دارند بدانند با هر يك از رده‌هاي مختلف سازمان چگونه ارتباط برقرار كنند، و چه مقدار وقت خود را به آنان اختصاص دهند، چگونه به سرعت تصميم‌گيري كنند، چگونه تيم خود را بسازند تا در ميدانهای پرچالش، بهترين نتايج را بگيرند، چگونه قدرت اقناع و ترغيب خود را افزايش دهند تا ديگران، تصميمات آنها را به اجرا درآورند، و در نهايت، چگونه با خلاقيت و نوآوري در سازمان، سازماني بالنده پديد آورند (تقاضا می‌کنم برای مطالعه بیشتر در حوزه بینشهای مدیریتی و ابزارهای آن، به کتاب چهل‌گفتار پیرامون مدیریت و رهبری مراجعه کنید). رهبران بزرگ تجارت، می‌دانند که نحوه برخورد آنها با کارمندان تاثیر زیادی بر ایشان دارد. شما به عنوان یک رهبر کسب و کار، می‌توانید با استفاده از  عباراتی که در ادامه می‌خوانید، به طور منظم هر روز این تاثیر را بهتر سازید.

مطالب بعدی مطالب قبلی